За перший рік війни на зарплати працівників 21 підрозділу Тернопільської ОВА виділили понад 71 мільйон гривень. А хто отримав решту – ще 5 мільйонів? «20 хвилин» мають відповіді на запити від усіх структурних підрозділів ОВА. Окрім керівництва, бо те і далі ігнорує запитання журналістів.
Впродовж двох місяців журналісти «20 хвилин» намагаються отримати від Тернопільської обласної військової адміністрації інформацію про нараховану і виплачену зарплату помісячно з усіма складовими, премії і матеріальну допомогу працівників штату за перший рік повномасштабної війни.
Нагадаємо, перший інформаційний запит ми надіслали ще 6 жовтня. На нього 12 жовтня отримали формальну відписку про те, якими документами, відповідно до законодавства, встановлені розміри посадових окладів працівників адміністрації, а також звідки фінансуються видатки на оплату їх праці.
Ми публічно звернулись до Тернопільської ОВА з проханням надати запитувані нами дані, і повторно надіслали запит 19 жовтня. Відповідь надійшла 26 жовтня. У ній прямих запитань журналістів вдруге уникнули, проте вказали загальну кількість працівників і суму, виділену на оплату їх праці у 2022 році.
Скільки грошей виплатили працівникам ОВА
Відповідно до статті 4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», структуру і розпис штату обласних військових адміністрацій затверджує Головнокомандувач ЗСУ за поданням начальника відповідної адміністрації.
Станом на 1 січня 2022 року, гранична чисельність працівників обласної державної адміністрації становила 503 особи. Але 24 лютого 2022 року на підставі Указу Президента Тернопільська ОДА набула статусу військової, тому граничну чисельність працівників збільшили до 510 штатних одиниць.
– Схема окладів на посадах державної служби в обласній військовій (державній) адміністрації затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2017 року №15 «Питання оплати праці працівників державних органів» (зі змінами). На оплату праці працівників обласної державної адміністрації (510 одиниць) у 2022 році виділено 76 725 068 гривень, – таку суму вказали у відповіді.
Надіслали запити у всі підрозділи
На цьому журналісти «20 хвилин» не зупинились і звернулися з інформаційними запитами у кожен зі структурних підрозділів Тернопільської обласної військової адміністрації, аби дізнатися, хто та скільки заробив упродовж 2022 року. Попросили долучити й копії розпоряджень голови Тернопільської ОВА з додатками до них про нарахування та виплату премій і матеріальної допомоги всім працівникам ОВА.
Загалом 30 та 31 жовтня ми сформували та надіслали 21 запит у такі підрозділи:
-
Департамент агропромислового розвитку;
-
Департамент цифрової трансформації;
-
Департамент архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства та енергозбереження;
-
Департамент соціального захисту населення;
-
Департамент культури та туризму;
-
Департамент охорони здоров’я;
-
Департамент з питань оборонної роботи, цивільного захисту населення та взаємодії з правоохоронними органами;
-
Департамент економічного розвитку і торгівлі;
-
Департамент фінансів;
-
Департамент освіти і науки;
-
Департамент капітального будівництва;
-
Управління екології та природних ресурсів;
-
Управління міжнародного економічного співробітництва та інвестиційних проектів;
-
Управління молоді, спорту та іміджевих проектів;
-
Управління інформаційної політики та комунікацій з громадськістю;
-
Управління розвитку інфраструктури;
-
Служба у справах дітей;
-
Сектор внутрішнього аудиту;
-
Державний архів Тернопільської області.
Всі назви структурних підрозділів взяті з офіційного сайту Тернопільської ОВА. Ще два запити журналісти надіслали на загальну пошту адміністрації, аби дізнатися доходи голови Труша В. Л., заступників – Важинського В. М. та Устенка В. В., керівника апарату адміністрації Беспоповцевої С.Т., а також керівників структурних підрозділів ОВА.
Відповідно до статті 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації», відповідь повинна була надійти впродовж 5 робочих днів з дня отримання запиту. Відповіді на наші звернення прислали на пошту журналістки упродовж 2-8 листопада.
Станом на 21 листопада ми мали 20 з 21 відповідей. У день, коли матеріал вийшов на сайті (22 листопада), з Департаменту освіти і науки також надіслали відповідь на наш інформаційний запит.
Натомість інформаційні запити про зарплати голови ОВА, його заступників і керівника апарату, а також очільників структурних підрозділів за 2022 рік, розглянули. Яку відповідь вигадали цього разу – читайте нижче у нашому тексті.
З чого складаються зарплати у підрозділах
У відповідях на запити від структурних підрозділів Тернопільської обласної військової адміністрації пояснили, за яким алгоритмом нараховують заробітну плату працівникам.
Зарплата держслужбовців, згідно з частиною другою статті 50 Закону України «Про державну службу», складається з посадового окладу, надбавки за вислугу років та за ранг, премії (у разі встановлення).
Розмір посадового окладу і надбавок за ранги державних службовців встановлюється відповідно до постанови Кабміну №15 «Питання оплати праці працівників державних органів» (зі змінами). А відповідно до Закону «Про державну службу», надбавка за вислугу років становить 3% посадового окладу працівника за кожен календарний рік стажу, та не більше 50% посадового окладу.
Також держслужбовці отримують премії: за результатами щорічного оцінювання службової діяльності, місячну або квартальну за особистий внесок у роботу органу, місячну або квартальну за належне виконання умов контракту (якщо він є). Загальний розмір премій, які може отримати держслужбовець за рік, не має перевищувати 30% фонду його посадового річного окладу.
Держслужбовцям, відповідно до частини 1 статті 57 Закону «Про державну службу», надають щорічну оплачувану відпустку на 30 днів з виплатою грошової допомоги у розмірі середньомісячної зарплати. Вони можуть отримувати й матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань відповідно до цього закону.
Окремо від Департаменту цифрової трансформації, Департаменту соціального захисту населення, Департаменту агропромислового розвитку та Управління розвитку інфраструктури нам повідомили, що розміри посадових окладів їхніх працівників визначені постановами Кабміну №304, №89 та № 1112. Надбавка за вислугу років, премія за внесок у загальні результати роботи і матеріальна допомога на оздоровлення аналогічні, як в держслужбовців. Крім того, працівники отримують надбавку за інтенсивність праці до 100% окладу.
Заробітна плата працівників Управління інформаційної політики, Сектору внутрішнього аудиту та Служби у справах дітей визначена Законом «Про державну службу» (зі змінами), постановами Кабміну №15 та №1112.
Зарплата працівників державного архіву визначена постановою Кабміну №15 «Питання оплати праці працівників державних органів» та наказом Міністерства юстиції «Про умови оплати праці працівників архівних установ на основі Єдиної тарифної сітки».
Скільки отримав Труш та заступники
Тернопільська обласна військова адміністрація розглянула наш запит щодо зарплат голови ОВА, його заступників і керівника апарату за 2022 рік. У відповіді за 7 листопада повідомили, що розмір посадового окладу голови і заступників визначені постановою Кабміну №304 «Про умови оплати праці посадових осіб, керівників та керівних працівників окремих державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу» (зі змінами).
Зокрема, посадовий оклад голови ОВА розраховується шляхом множення середньомісячної зарплати за видами економічної діяльності за квартал за наявними статистичними даними на відповідний коефіцієнт співвідношення.
– Голові облдержадміністрації не встановлювалася та не виплачувалася надбавка за вислугу років і за інтенсивність праці, премія і матеріальна допомога, – стверджують у відповіді на запит.
Розмір посадового окладу першого заступника і заступників голови розраховується, помноживши посадовий оклад керівника державної служби на відповідний коефіцієнт співвідношення. Розмір посадового окладу керівника апарату визначається схемою посадових окладів на посадах державної служби в обласній військовій адміністрації, відповідно до постанови Кабінету Міністрів №15 «Питання оплати праці працівників державних органів».
Жодної конкретної інформації про заробітки Володимира Труша, його заступників – Володимира Важинського і Віктора Устенка, керівниці апарату адміністрації Світлани Беспоповцевої, журналістам не надали. Як і підтверджувальних документів про розміри зарплат, премій та інші фінансові виплати. Тобто зробили вигляд – шукайте самі!
Скільки отримали керівники підрозділів ОВА
Тарифна ставка керівників структурних підрозділів апарату Тернопільської ОВА визначена схемою посадових окладів на посадах державної служби в обласній військовій адміністрації. Схема була затверджена постановою Кабміну № 15 «Питання оплати праці працівників державних органів», повідомив заступник начальника військової адміністрації Володимир Важинський. Жодних цифр та документів у відповіді на інформаційний запит не вказали, просто проігнорувавши наші запитання.
Далі ми проаналізували відповіді на запити від структурних підрозділів Тернопільської ОВА. Оскільки ми отримали по-різному сформульовані відповіді, пишемо про кожен підрозділ окремо.
Варто уточнити, що у жодній з відповідей не вказали суми заплат, премій і матеріальної допомоги, виплаченої працівникам поіменно у 2022 році. Також підрозділи не додали документи про зарплати і копії розпоряджень голови ОВА про премії і матеріальну допомогу. Хоча ми зазначали це у запитах! Нам дали лише інформацію про кількість працівників у підрозділах і загальну суму, виділену для них.
А на завершення від більшості департаментів та управлінь Тернопільської ОВА нам радять – 12 жовтня 2023 року набрав чинності Закон «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану». Він зобов’язує до 31 січня 2024 року подати декларації за відповідні звітні періоди у 2021-2022 роках, і до 1 квітня 2024 року – за 2023 рік. Їх розмістять на порталі Єдиного реєстру декларацій. Але поки декларації закриті, їх обіцяють відкрити незабаром.
Департамент агропромислового розвитку
Штатна чисельність департаменту агропромислового розвитку становить 26 осіб. Працівникам за 2022 рік нарахували і виплатили 4 652 000 гривень зарплати. Інформації щодо премій і матеріальної допомоги журналістам не надали.
– Звертаємо увагу на те, що відповідно до Закону України «Про місцеві державні адміністрації», Указу Президента від 24 лютого 2022 року «Про утворення військових адміністрацій», департамент агропромислового розвитку, як структурний підрозділ обласної військової адміністрації, перейшов у підпорядкування Генштабу України. Працівники, з метою безпеки, повністю прирівнюються до військовослужбовців, тому розкриття інформації поіменно не дозволяється, – повідомив директор департаменту агропромислового розвитку Володимир Стахів.
Департамент з питань оборонної роботи
У департаменті – 37 штатних працівників, проінформував директор Василь Ясіновський. На оплату їх праці у 2022 році головний розпорядник коштів (Тернопільська обласна військова адміністрація, як вказано у листі – прим.) виділив 5 871 400 гривень. Що входить у цю суму – чи лише зарплати, чи також премії й інші виплати, не уточнили.
Департамент фінансів
Штатна чисельність департаменту фінансів – 49 осіб. За 2022 рік працівникам загалом нарахували 9 303 800 гривень заробітної плати, повідомив директор Володимир Чепіль. Проте окремих даних про премії і матеріальну допомогу штату департаменту фінансів нам не дали.
Департамент архітектури та містобудування
Кількість працівників у відповіді на запит від Департаменту архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства та енергозбереження не назвали. На оплату їхньої праці, за словами директора департаменту Володимира Харченко, у 2022 році використали 4 240 000 гривень, які виділила Тернопільська ОВА. Окремої інформації про премії й інші виплати журналісти не отримали.
Департамент соціального захисту населення
Чисельність працівників департаменту соціального захисту населення станом на 1 січня 2022 року становила 39 працівників, повідомила директорка Оксана Смолій. На оплату праці штату у 2022 році нарахували 5 501 898 гривень. Інформацію щодо премій та матеріальної допомоги нам не озвучили.
– Відрахування податку з доходів найманих працівників, військового збору та профспілкових внесків склали 1 127 889 гривень. Відтак, середньомісячна заробітна плата одного працівника департаменту становить 9346 гривень, – повідомили у відповіді від департаменту соціального захисту населення.
Департамент капітального будівництва
Від цього департаменту повідомили, що чисельність і фонд оплати праці працівників структурних підрозділів ОВА визначає голова відповідної місцевої адміністрації. Штат департаменту капітального будівництва у 2022 році був 44 одиниці: 30 посад державної служби і 14 – недержавної.
– Загальна сума видатків на оплату праці за 2022 рік становила 6 422 345,85 гривень. Виплачена сума заробітної плати працівникам – 5 169 988,41 грн, – наголосив директор департаменту Сергій Рудяк.
Окремо даних про виплачені премії та матеріальну допомогу ми не отримали.
Департамент економічного розвитку і торгівлі
Штатна чисельність працівників департаменту у 2022 році становила 30 одиниць, за словами директорки Галини Воляник. За рік працівникам нарахували 4 839 400 гривень заробітної плати. Інформації щодо премій і виплат матеріальної допомоги нам не надали.
Департамент цифрової трансформації
У департаменті в 2022 році було 23 працівники, каже директор Олександр Шлапак. Видатки на оплату їхньої праці здійснювались за рахунок коштів державного бюджету. У 2022 році працівники департаменту отримали від головного розпорядника (тобто ОВА – прим.) 2 697 000 грн на зарплати. Натомість скільки премій і матеріальної допомоги їм виплатити – журналістам не розповіли.
Департамент культури та туризму
Штатна чисельність департаменту культури та туризму становить 23 одиниці, розповів заступник директора – начальник управління етнополітики, свободи совісті та цифрових трансформацій Ігор Кульчицький. За 2022 рік працівникам нарахували 3 798 880 гривень заробітної плати. Відрахування з заробітної плати проводились відповідно до чинного законодавства. Яку суму премій та матеріальної допомоги отримали працівники департаменту – нам не повідомили.
Департамент охорони здоров’я
Чисельність працівників цього департаменту відповідно до штатного розпису на 2023 рік становить 23 одиниці, вказали нам у відповіді на запит. Хоча ми просили назвати кількість за 2022 рік. Від департаменту вказали наступні оклади працівників:
-
директор департаменту – 12 800 гривень;
-
заступник директора департаменту – начальник управління – 11 300 гривень;
-
заступник начальника управління – начальник відділу – 8300 гривень;
-
начальник відділу – 7500 гривень;
-
заступник начальника відділу – 7100 гривень;
-
провідний інспектор – 6388 гривень;
-
головний спеціаліст – 5800 гривень;
-
провідний спеціаліст – 5400 гривень;
-
водій – 3696 гривень.
– В межах кошторисних призначень на 2022 рік і помісячного розподілу видатків, на оплату праці працівників департаменту у 2022 році виділили 3 558 800 гривень, – повідомила директорка департаменту Ольга Ярмоленко. Дані про премії та інші виплати не надали.
Департамент освіти і науки
Штатна чисельність департаменту у 2022 році становила 24 працівники. Їм нарахували 4 131 300 гривень заробітної плати. В тому числі грошова допомога становила 262, 7 тис. гривень, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань – 255,5 тис. гривень. Премії у 2022 році працівникам не нараховували, стверджує заступник директора департаменту Ганна Зварич.
Управління міжнародного економічного співробітництва
Штатна чисельність працівників управління міжнародного економічного співробітництва та інвестиційних проектів Тернопільської обласної військової адміністрації становить 11 осіб. На оплату їхньої праці з державного бюджету у 2022 році виділили коштів у сумі 1 598 600 гривень.
Також, як повідомила начальниця управління Наталія Зарицька, працівникам виплатили матеріальну допомогу на оздоровлення під час надання щорічної відпустки, яка не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника. Однак, конкретних сум матеріальної допомоги і премій ми не отримали.
Управління розвитку інфраструктури
В управлінні розвитку інфраструктури обласної військової адміністрації у 2022 році працювали 12 осіб. На оплату їхньої праці виділили 2 041 000 гривень, проінформував начальник управління Михайло Олійник. Інформації про жодні інші виплати для працівників у відповіді на запит не надали.
Управління екології та природних ресурсів
У 2022 році управлінню затвердили чисельність працівників у кількості 18 осіб. Їхній місячний фонд зарплати за посадовими окладами мав становити 110 150 гривень, написав заступник начальника управління – начальник відділу формування екологічної мережі, природних ресурсів, екологічного моніторингу та зв’язків з громадськістю Ігор П’ятківський.
Однак упродовж року були певні зміни. Станом на 23 лютого 2022 року в управлінні працювали 18 осіб (з місячним фондом 116 400 гривень), того ж дня їхня кількість зросла до 19-ти (з фондом у 122 200 гривень). Станом на 22 червня у штаті налічувались 19 працівників з фондом 122 600 гривень.
– На 2022 рік управлінню затвердили фонд оплати праці у розмірі 2 616 500 гривень. Відповідно до частини четвертої статті 50 Закону України «Про державну службу» джерелом формування фонду оплати праці державних службовців є державний бюджет, – повідомили нам у відповіді на запит.
Окремих даних про премії та матеріальну допомогу працівникам під час відпусток не оприлюднили.
Управління молоді та спорту
Управлінню молоді, спорту та іміджевих проєктів на 2022 рік затвердили штатний розпис у кількості 17 працівників. Розміри тарифних ставок встановили 16 особам на посадах державної служби, одній особі – на посаді недержавної служби.
Фонд заробітної плати за 2022 рік склав 2 554 774,94 гривні, проінформував начальник управління Андрій Човган. На запитання про розмір премій та матеріальної допомоги в управлінні не відповіли.
Управління інформаційної політики
На оплату праці працівників управління (16 штатних одиниць) у 2022 році головний розпорядник коштів, тобто Тернопільська обласна військова адміністрація, виділив 2 023 900 гривень. Більше жодної інформації – ні за премії, ні за інші виплати, у відповіді на журналістський запит не вказали.
Сектор внутрішнього аудиту
У листі нам повідомили, що заробітна плата працівникам сектору визначена стандартними постановами Кабінету Міністрів України № 15 та №1112 і затверджена головним розпорядником коштів – Тернопільською обласною військовою адміністрацією. У 2022 році працівникам виплатили 557 500 гривень, наголосила завідувач сектору внутрішнього аудиту Людмила Бенцар. Проте ні кількості людей у штаті, ні суми премій і матеріальної допомоги журналістам не назвали.
Державний архів Тернопільської області
У 2022 році на оплату праці працівників державного архіву на Тернопільщині головний розпорядник коштів – Тернопільська ОВА, виділив 4 007 400 гривень, вказав директор архіву Федір Полянський. Кількості працівників у листі не розголошують. Також замовчали про премії та матеріальну допомогу.
Служба у справах дітей
Згідно штатного розпису, в службі у справах дітей обласної державної адміністрації працюють 9 осіб. На оплату їхньої праці у 2022 році виділили 1 246 308 гривень, зауважила заступниця начальника служби Майя Шимашис. Окремо даних про виплачені працівникам премії і «оздоровчі» нам не дали.
Чи збігаються суми?
Отже, якщо підрахувати, то з отриманих відповідей від структурних підрозділів випливає інформація про 402 працівників Тернопільської обласної військової адміністрації.
Додаємо ще голову ОВА, його двох заступників і керівника апарату. Три структурні підрозділи взагалі не вказали кількість штату. Це Департамент архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства і енергозбереження; Сектор внутрішнього аудиту; Державний архів у Тернопільській області. Отже, загалом маємо інформацію про 406 з 510 працівників ОВА.
Натомість суму, виділену на оплату праці працівників, вказали у кожному листі від структурних підрозділів. Загалом за перший рік повномасштабної війни на 21 підрозділ Тернопільської ОВА виділили 71 652 806,8 гривень. На кого розподілили решту коштів – 5 072 261,2 гривень, невідомо (нагадаємо, на оплату праці 510 працівників адміністрації виділили 76 725 068 гривень).
Нагадаємо, у вересні «20 хвилин» проаналізували зарплати працівників Тернопільської обласної ради. Ми дізналися, скільки коштів за рік повномасштабного вторгнення (з 1 січня по 31 грудня 2022 року) отримали голова та заступники, начальники управлінь та відділів, інші працівники ради, а також яку матеріальну допомогу їм надали. Повний матеріал можна прочитати за покликанням нижче:
Довідка. Відповідно до статті 34 Конституції України, кожному гарантовано право на отримання, зберігання та поширення інформації. Гарантія цього права забезпечується обов’язком органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Згідно зі статтею 5 Закону «Про доступ до публічної інформації», доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами, при цьому згідно зі статтею 19 цього самого закону запитувач має право звернутися до розпорядника із запитом незалежно, чи стосується інформація його особисто, чи ні, без пояснення причини запиту.
Як ми писали раніше, запитувана інформація про заробітні плати та інші виплати не має обмеженого доступу, є відкритою і загальнодоступною. Частиною 5 статті 6 Закону «Про доступ до публічної інформації» передбачено, що не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти (крім випадків, передбачених частиною другою статті 23 Закону України «Про основи національного спротиву»).
Згідно з абзацом 2 частини 3 статті 5 Закону України «Про захист персональних даних», не належить до інформації з обмеженим доступом інформація про отримання у будь-якій формі фізичною особою бюджетних коштів, державного чи комунального майна, крім випадків, передбачених статтею 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Отже, інформація про зарплату, премії, матеріальну допомогу, будь-які інші виплати з державного чи місцевого бюджету працівнику державного органу чи органу місцевого самоврядування не є конфіденційною, не може бути обмежена в доступі та підлягає наданню у відповіді на запит.