16 грудня 2021 року народний депутат України Володимир Гевко на своїй сторінці у фейсбуці написав, що «у Тернопільській області буде збудована нова залізнична дорога Козова-Підгайці-Галич». Мовляв, майже пів року вони разом зі ще одним нардепом Іваном Калауром вели перемовини з Міністерством інфраструктури України та Укрзалізницею щодо можливості побудови нової колії, що з’єднає населені пункти. І в результаті «… сьогодні разом з міністром інфраструктури Олександром Кубраковим заслухали презентацію проєктного інституту та прийняли рішення будувати сучасну електрифіковану залізничну колію!»
Інформація набула широкого розголосу, її передрукували майже два десятки всеукраїнських та регіональних інтернет-видань, зокрема, «railinsider» «Курс», «Суспільне. Медіа» /, «Терен», «Комета», «Газета №1», «Тернополяни», «Терміново» «Головне» та інші.
У самій публікації є фото із присутнім на ній міністром Кубраковим, та й тегнута його офіційна сторінка. Тобто, така тематична зустріч справді була і на ній дійсно могли обговорювати перспективу будівництва згаданої ділянки залізниці. Однак, зважаючи на те, що не депутату з міністром ухвалювати такі проєкти, ми вирішили пошукати більш вагомі докази, що найближчим часом вказана гілка залізниці справді з’явиться на карті. Бо звучить це як дуже солідна обіцянка.
Однак, за інформацією пресслужби Міністерства фінансів, у 2022 році виділяти із держбюджету кошти на будівництво вказаного сполучення не будуть. У Мінфіну є лише побіжна згадка про те, що наразі вже опрацьовують і інші проєкти, «серед яких і відновлення лінії Галич – Підвисоке для скорочення тривалості поїздки до Івано-Франківська та курортів Карпат на 2-3 години». Про Козову з Підгайцями – ні слова.
Ні на сторінці міністра інфраструктури у фейсбуці, ані на офіційному сайті міністерства не згадано про цю зустріч.
У відповідь на наш запит у Мініфраструктури повідомили, що будівництво залізниці – це взагалі не їхня компетенція.
«Проєктування, будівництво, утримання, експлуатація, реконструкція, ремонт, модернізація, технічне переоснащення та інші види поліпшення об’єктів інфраструктури залізничного транспорту належить до предмету діяльності виключно акціонерного товариства «Укрзалізниця», – пояснюють у міністерстві. Тож наш запит перенаправили туди.
А от відповідь Укрзалізниці була вже більш ніж однозначною: «Питання щодо будівництва залізниці на дільниці Козова-Підгайці-Галич не розглядається».
Щоб з’ясувати суперечливі моменти, ми звернулися по коментар до самого Володимира Гевка. Ще 27 січня надіслали йому на електронну адресу, що вказана на сайті Верховної Ради, офіційного листа з проханням про коментар. У зверненні попросили нардепа розповісти, який інститут розробляв презентацію будівництва залізниці, де з цією презентацією можна ознайомитись та яка офіційно уповноважена установа ухвалила рішення про будівництво залізничного сполучення. Станом на 14 лютого нардеп жодної відповіді не надав.
Таким чином заява Володимира Гевка про прийняте з його та ще одного депутата ініціативи рішення будувати залізничне сполучення Козова-Підгайці-Галич є скоріше припущенням або планами на дууууже далеку перспективу. Наразі ж воно не підкріплене жодними документами, конкретними рішеннями чи діями профільних офіційних установ. Виглядає це як відверта маніпуляція популярною ідеєю, аби показати виборцям свою «діяльність» та покращити політичний імідж.
Матеріал підготовлено в рамках ініціативи «Мережа регіональних проєктів з протидії дезінформації» за підтримки National Endowment for Democracy (NED) та менторства ресурсу «БезБрехні»