Попри війну в Тернополі надалі продовжують витрачати мільйони на ремонт доріжок, дорожнього покриття, вкладання бруківки. Причому, уникають проведення торгів відповідно до Закону «Про публічні закупівлі» і, вочевидь, проводять їх відповідно до постанови Кабміну № 169, як закупівлі, необхідність яких зумовлена воєнним станом.
Пише Політерно.
Нагадаємо, через війну у сфері закупівель відбулось ряд змін. Закон України «Про публічні закупівлі» як акт не припиняв свою дію, але через появу в нас особливого правового режиму з’явилась постанова Кабміну № 169 від 28 лютого «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану», у яку періодично вносились зміни і яка діяла до 19 жовтня 2022. Якщо коротко, то вона дозволяла укласти прямий договір чи провести спрощену закупівлю хоч на мільйони (верхньої межі немає — прим. ред.) за коротший проміжок часу, якщо це — для забезпечення потреб воєнного часу.
Переліку якогось не було, бо ніхто не знає, яка потреба виникне наступного дня. Тож виникало багато питань, було чимало роз’яснень. І вже у листі Мінекономіки від 19 липня 2022наголошено, що «закупівлі, здійснення яких не потребує особливих механізмів закупівель, нерозривно пов’язаних із веденням воєнного стану мають проводитись із дотримання вимог Закону», йдеться про ЗУ «Про публічні закупівлі».
Поточний ремонт…теж через війну
Що ж у Тернополі? А тут управління ЖКГ проводить спрощені закупівлі чи укладає прямі договори на послуги з ремонту вулиць, укладання бруківки, відновлення тротуарного покриття на суми, більші ніж 1,5 млн грн з улюбленцями, зісилаючись фактично на потреби, що виникли через війну.
Для прикладу, погляньмо на трійку ФОПів, які за даними clarity-project.info найбільше співпрацюють з управлінням ЖКГ Тернопільської міської ради і часто отримують роботу завдяки неконкурентним закупівлям.
Рейтинг очолює ФОП Швайка Володимир Дмитрович, який уклав з управлінням ЖКГ 28 договорів майже на 29 млн за 2017–2022, 17 з яких – звіти про договори. Наприклад, 1 червня 2022 з ним був укладений договір на відновлення покриття прибудинкової території по вул. Л. Українки, 29 в м. Тернополі на 2 млн 819 тис. 691 грн знову ж таки завдяки неконкурентній закупівлі. Чи виникла така закупіля у зв’язку із воєнним станом, якщо на території Тернополя немає бойових дій? Вочевидь, що ні і вона мала б проводитись через відкриті торги відповідно до ЗУ «Про публічні договори». Тим не менше, замовник зазначив, що закупівля проводилась без використання електронної системи закупівель у зв’язку з Українською визвольною війною.
Далі, на початку серпня Управління ЖКГ провело спрощену закупівлю з очікуваною вартістю на 5 млн 6 тис. 298 грн на «Послуги з благоустрою населених пунктів — поточний ремонт, ліквідація місць розкопів на тротуарах, дворових дорогах та прибудинкових територіях у м.Тернополі». Особливості спрощеної закупівлі якраз полягають у тому, що договір можна укласти з учасником, який єдиний прийшов на торги і його пропозиція цілком підходить замовнику. Однак, якби ця закупівля відбувалась відповідно до Закону, а не Постанови, то вона не могла б відбуватись у формі спрощеної, оскільки перевищує дозволену для послуги верхню межу в 1,5 млн грн. Переможцем у ній став єдиний учасник, згадуваний ФОП із пропозицією в 3 млн 833 тис. 786 грн. Якщо замовник якось і зміг обгрунтувати проведення такої закупівлі відповідно до Постанови і прив’язав поточний ремонт на вулицях міста до війни всупереч здоровому глузду, то така інформація зазначена в протоколі, який не оприлюднюється.
Ремонт тротуарів, благоустрій зеленої зони…
Другим улюбленцем управління ЖКГ є ФОП Яремчук Роман Ігорович, який має 127 договорів на 23 млн 545 тис. 413 грн. за 2016–2022, 100 з яких – звіти про договори. Серед його цьогорічних «перемог» — вереснева так звана спрощена закупівля від управління ЖКГ на поточний ремонт покриття покрівлі житлового будинку за адресою вул. Протасевича,22 в м. Тернопіль (1–5,8,9,12 під’їзди) з очікуваною вартістю 1 млн 728 тис. 793 грн та укладеним договором у ній на 1 млн 668 тис. 891 грн.
І третім фаворитом управління ЖКГ є ФОП Дідушок Ігор Ігорович, який має 37 договорів на 20 млн 612 тис. 644 грн за 2016–2022, 32 з яких – звіти про договори. Чоловік став у серпні переможцем у так званій спрощеній закупівлі на відновлення покриття тротуару на вул. Котляревського (ділянка від вул. Чехова до вул. Котляревського) у м.Тернополі. Очікувана вартість була зазначена в 1 млн 939 тис. 526 грн., а договір із ним підписали на 1 млн 830 тис. 714 грн.
Став переможцем згаданий ФОП і в так званій спрощеній закупівлі у вересні від управління ЖКГ на благоустрій зеленої зони з облаштуванням пішохідних доріжок на вул. О. Довженка поблизу будинків № 9,10,12,14,20 у м. Тернополі. Очікувана вартість послуги була зазначена у 2 млн 688 тис. 553 грн., а ФОП переміг із пропозицією у 2 млн 310 тис. 359 грн.
Яким чином фаворити управління з порівняно невеликих сум, допорогових, перейшли на «вищий левел», залишається здогадуватись. Але очевидно, що замовником були неправильно обрані процедури закупівлі, що мало б зацікавити відповідні структури.
Однією із причин проведення замовником закупівель на основі Постанови, кажуть фахівці, є те, що Державна аудиторська служба не моніторить такі закупівлі. Їх можуть перевіряти хіба що після закінчення воєнного стану.
У такому світлі ще більш дивними виглядають спрощені закупівлі від управління ЖКГ на мільйони із ТОВками, проведені знову не у відповідності до ЗУ “Про публічні закупівлі”.
Світлана Гривас