Основними імпортерами пального в Україні були Росія і Білорусь. Про це Суспільному у програмі “Сьогодні. Головне” розповів доктор економічних наук, професор Західноукраїнського національного університету Тарас Маршалок.
За його словами, наразі, в Україні величезний дефіцит пального.
“Десь 70-80% всього пального, яке надходило на ринок України, було імпортоване саме із цих країн. Звісно, що в умовах війни ми не можемо дозволити собі імпортувати і здійснювати якусь двосторонню діяльність з тими країнами. І тому такий імпорт зупинився, виник величезний дефіцит. Якщо у нас є дефіцит пального, то нам його потрібно звідкись взяти. З Росії ми його завезти уже не можемо, з Білорусі завезти не можемо, тому нам потрібно поїхати в Польщу, чи іншу країну Європейського Союзу і там його купити. Ніхто нам не продасть пальне по ціні нижчій, ніж та, яка, скажімо, є у країнах Європи. І тому цей хід про відміну державного регулювання він є, напевне, правильний. Після скасування державного регулювання цін на нафтопродукти, звісно, що ми повинні очікувати, що ціна на такі продукти зросте”, – розповів Тарас Маршалок.
Чоловік каже, державне скасування регулювання цін має призвести до вирівнювання ринку нафтопродуктів.
“Це призведе до відкритої гри, кожен буде бачити, якщо ціна стоїть 60, значить вона буде 60. Черги можуть зникнути на наших заправках, налагодиться логістика. Трейдери побачать, що вони вже мають змогу завозити, тобто їм ніхто не вказує вже по якій ціні вони можуть продавати таке пальне. Вони знайдуть шляхи для постачання нафтопродуктів на території нашої країни, бо це в їхніх інтересах. Але, якщо не буде дефіциту, то буде висока ціна. Ціна на пальне залежатиме від курсу долара, євро, бо за гривню ніхто не буде купляти це пальне в інших країнах”.
За словами Тараса Маршалка, зростання ціни на пальне може призвести до зростання ціни на інші товари.
“Але у нас є визначений перелік критичних товарів на які встановлені якісь певні ціни. Тому зараз нема глобального здорожчання товарів. Якщо хліб коштував 25, він може зараз коштувати 26 гривень. Але коли вони відпускають ціну на пальне, то має бути перегляд максимальних дозволених цін на інші продукти критичного споживання, або також відміна такого регулювання. Але я не думаю, що в умовах війни уряд вдасться до повного скасування державного регулювання на ціни критичного продажу, бо це призведе до величезної паніки і величезного зростання ціни на продукти першої необхідності в Україні. Стабілізувати ситуацію на ринку нафтопродуктів може тільки ефективна логістика”.