Сума витрат на утримання та обслуговування автомобілів міської ради у 2023 році становила 1 278 869, 54 грн. Про це у відповіді на запит журналістів повідомив заступник міського голови–керуючий справами Іван Хімейчук
Утримання і обслуговування автопарку міськради у 2024 році може потягнути із кишень тернополян майже 1 млн 300 тис. грн, повідомили «20 хвилин» у міській раді. З них на пальне хочуть витратити 980 000 грн, на ремонт, оплату послуг – 95 тис. грн. Інші витрати — автозапчастини та автокомплектуючі можуть потягнути з місцевого бюджету ще 224 тис. грн. А ще — витрати на амортизацію. Точну суму на це у міськраді не назвали.
— Нарахування амортизації проводимо раз на рік в кінці звітного періоду, згідно з методичними рекомендаціями щодо облікової політики суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 №11, — повідомив Іван Хімейчук. — Річна сума амортизації визначається діленням вартості, яка амортизується, на строк корисного використання об’єкта основних засобів, в даному випадку 7 років.
Згідно з інформацією, розміщеною на сайті міськради, у їхньому автопарку є 14 автомобілів.
Журналісти «20 хвилин» надіслали запит до міськради, аби довідатись, хто і на якому авто пересувається, скільки літрів пального використовують і кілометрів намотують, яке авто і відколи є на балансі міськради і коли востаннє оновлювали автопарк.
Літр бензину А-95 і літр дизпалива, станом на 20 лютого, вартують у середньому 51.08 грн та 51.34 грн відповідно. Далі подаємо дані про розхід пального по кожному авто.
Мер і заступники
Міський голова Тернополя Сергій Надал пересувається містом на Toyota Camry 2017 року випуску. На баланс її взяли того ж року. Як йдеться у відповіді на запит, за місяць автівка «з’їдає» 350 літрів бензину А-95.
Секретар ради Ігор Гірчак користується Hunday Tucson, 2008 р.в. Відтоді ж вона є на балансі. Автівка виїжджає 220 л бензину А-95 у місяць. Заступник міського голови – керуючий справами Іван Хімейчук має на два роки новіше авто, аніж його керівник Надал. Керуючий справами їздить на Renault Duster, 2019 р.в. Того ж року авто взяли на баланс. На місяць виділяють 200 л бензину А-95.
Заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Володимир Дідич користується Renault Lodgy 2016 р.в. Це авто виїжджає 180 л дизпалива.
Заступниця міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Вікторія Остапчук користується Renault Logan 2016 р.в., на яке у місяць виділяють 180 л дизпалива. В автопарку міськради авто теж від 2016 року.
Заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Ігор Крисоватий користується Ford Mondeo 2012 р.в. Через рік авто взяли на баланс міськради. Ford Mondeo заправляють бензином А-95 і в місяць йде 220 л.
Начальники управлінь
Начальник управління правового забезпечення Олександр Печіль користується Dacia-Logan 2008 р.в. Щомісяця витрачають 100 л А-95.
А начальник управління містобудування, архітектури та кадастру Василь Бесага користується автомобілем ЗАЗ-DaewooNubira, який виготовили ще минулого століття — у 1998 році. Через чотири роки автівка з’явилась в автопарку міськради. На це авто виділяють щомісяця 100 л. Начальник управління надзвичайних ситуацій Андрій Поліщук використовує Dacia-Logan, 2006 р.в. А на баланс міськради її взяли в 2017-му, на машину іде 100 л бензину А-95.
Начальник управління матеріального забезпечення та інформаційних технологій Ігор Токарчук користується Opel Omega 2003 року випуску. Автівка з’явилась в автопарку ще за часів мера Богдана Левківа і на місяць їй виділяють 180 літрів бензину А-95. За ним закріплений ще Renault Trafic 2016 р.в. Того ж року цим авто поповнили автопарк міської ради. У місяць використовує 100 л дизеля.
Начальник управління муніципальної інспекції Ігор Максимів, за даними міськради, їздить на Daewoo-Lanos, 2008 р.в., яку взяли на баланс міськради ще у 2011 р. на заправку виділяють 150 л бензину А-95. У цього посадовця, згідно з даними міськради, аж три автівки в користуванні. Бо є ще два «француза»: Renault Duster, 2016 р.в. та новіше на три роки Renault Logan. Обидві взяли на баланс міськради у рік випуску і щомісяця вони споживають по 150 л бензину А-95.
Експерт пояснює доцільність витрат
«20 хвилин» спробувала проаналізувати витрати на автопарк, зокрема пальне, з автоекспертом, співзасновником ГО «Автоексперти України» Сергієм Хмаровим. Що він думає з приводу вище опублікованих даних?
— Візьмемо до прикладу Toyota Camry, робоче авто міського голови, нам відомо, що воно 2017 року випуску, — каже Сергій Хмаров. — Ми не знаємо, де це авто придбане, але можемо припустити, більше того, я впевнений, що автомобіль придбаний в Україні, а не, скажімо, пригнаний з-за кордону. Ймовірно, це авто 8 покоління. Двигун в таких автомобілях 2.0, 2, 5 і 3, 5 куба. Останній варіант має 249 кінських сил, у нього розхід палива такий же як, і в тієї, що має 2,5 куба. Виробник цих авто заявляє про розхід пального 8 л /100 км. Реальне споживання — 10-12 л/100 км. 100 км в день на службовій машині – не знаю, куди можна їздити?
Якщо проїжджати 100 км вдень протягом року, то на рік вийде в межах 36,5 тис. км. Це космічні підрахунки, вважає експерт.
— Середньостатистичний пробіг авто по Україні, згідно з даними автоекспертів, — до 20 тис. км на рік, — продовжує Сергій Хмаров.
Якщо проаналізувати утримання авто – сюди має входити регламентне обслуговування заміни мастил і фільтрів, поточні витрати на обслуговування ходової, — якщо ми говоримо про виключно ці обов’язкові статті витрат за умови, що з авто не виникає інших поломок чи несправностей, каже автоксперт.
Відстежити неможливо
— Це ми говоримо про ідеальний стан і догляд за авто, — каже Сергій Хмаров. — Виходимо з того, що в нас ідеальні умови. Ми не застраховані від іншого роду витрат, як виникнуть з ремонтом двигуна, коробки передач, які тягнуть більші витрати.
Насправді у кожного з даних транспортних засобів, які є на балансі міськради, стоять різні задачі. Одне авто може використовуватись для щоденних робочих поїздок, деякі перебувають більшість часу в простої – водій очікує на свого шефа, а якщо й сам за кермом, авто проїжджає містом невеликі кілометражі. Деякі автомобілі можуть виїжджати у робочих питаннях до інших областей.
— Єдине, що можна порахувати більш точно — це планові витрати на обслуговування за умови відсутності будь якого ремонту. Адже є чіткий регламент витрат на це саме мастило і фільтра — в основному це раз на 10 тис. км, — каже Сергій Хмаров.
Де чітко протягом дня перебуває авто і скільки проїхало, вирахувати без спецзасобів чи стеження майже нереально.
— Навіть манера водіння певним чином впливає на розхід палива. Де один водій вкладається в 10 л/100 км, інший може навіть не вкластись в 12 л на 100 км. Для більш імпульсивного водія на пальне витрати вищі. Виключно людський фактор. І жодних поломок чи ремонтів, — наголошує експерт.
Чи можна зекономити?
Розхід пального дуже залежить від авто, наскільки воно нове, типу двигуна та чималої кількості інших чинників.
Зекономити можна, припускає співрозмовник. Скажімо, пересадити всіх на «гібриди» — електрична силова установка+двигун внутрішнього згоряння. І це дозволило би зекономити витрати на 3-4 л за день та до 30 л за тиждень. Але для цього потрібно купувати нові авто. Бо якщо газову установку можна доставити, електрику — ні. За такої економії, якщо авто виїжджає по 100 км в день, на гібриді можна було б зекономити на паливі орієнтовно 80 тис грн в рік, підрахував автоексперт.
Цікаво, як у міськраді вираховували цифру, яку виділяють на кожне авто, каже автоексперт. Чи в витрати закладали лише робочі поїздки, чи щоб чиновник міг задовольнити всі потреби — і робочі, і особисті. Використання відслідкувати неможливо і нереально, як і чітко вирахувати, скільки грошей пішло на робочі поїздки, а скільки поза ними, каже автоексперт.
Чи справді забагато витрачають на поїздки у міськраді, ми стверджувати не беремося, бо не знаємо реальної картини. Для цього написали ще один запит до міської ради. Зокрема, цікавились копіями документів на підтвердження придбання пального для заправки автомобілів, котрими користувались/пересувались у робочих питаннях міський голова Тернополя Сергій Надал, секретар ради Ігор Гірчак та заступники міського голови — за 2023 рік та за січень 2024 року. Просили також надати копії маршрутів поїздок помісячно за 2023 рік і січень 2024 року. Щойно нам нададуть відповідь, опублікуємо її.
Ірина БЕЛЯКОВА