Погано розчищені та слизькі дороги і тротуари у січні після снігопадів обурювали тернополян. Тож журналісти «20 хвилин» вирішили з’ясувати, хто і за скільки займається прибиранням Файного. І дізналися – міська рада доручила справу одній приватній фірмі, яка згідно з угодами, може отримати понад 300 мільйонів за прибирання Тернопільської громади.
Почнемо з того, що в грудні 2022 року управління житлово-комунального господарства міської ради провело тендер на «Утримання вулично-дорожньої мережі Тернопільської міської територіальної громади на 2023 – 2024 роки» на загальну суму 300 126 427 грн. Територію громади «розбили» на чотири частини, кожна з яких – окремий лот. Цікаво, що для всіх позицій був лиш один учасник, який і переміг.
Як проводили тендер
Документ про «Утримання вулично-дорожньої мережі Тернопільської міської територіальної громади на 2023 – 2024 роки» (ДК 021:2015 код 90610000-6 – Послуги з прибирання та підмітання вулиць) можна переглянути в системі «Прозоро»:
Лот-1. Утримання вулично-дорожньої мережі Тернопільської міської територіальної громади на 2023 – 2024 роки (мікрорайони Березовиця, Кутківці, Пронятин, Об’їзна дорога, с. Курівці, с. Малашівці, с. Іванківці, с. Кобзарівка, с. Вертелка, с. Чернихів, с. Глядки, с. Плесківці, с. Городище, с. Носівці).
Лот-2. Утримання вулично-дорожньої мережі на 2023 – 2024 роки Центральна частина та мікрорайон Новий Світ м. Тернополя.
Лот-3. Утримання вулично-дорожньої мережі на 2023 – 2024 роки мікрорайон Дружба м. Тернополя.
Лот-4. Утримання вулично-дорожньої мережі на 2023 – 2024 роки мікрорайони Сонячний, Східний, Промисловий район і район Старого парку м. Тернополя.
Загальна вартість тендеру, як уже вказували вище, – 300 126 427 гривень. Суму визначили чиновники міської ради, а переможець – погодився з нею. Щоправда угодами передбачене коригування за згодою сторін.
Тернопіль – це частина Тернопільської міської територіальної громади. Тож журналісти для зручності читачів та розуміння витрат вирішили зупинитися на тих лотах, які стосуються лише нашого міста. Разом з тим, наголосимо, що і в лоті №1, який стосується, в основному сіл громади, також є частина міста – Кутківці, Пронятин, Березовиця та Об’їзна дорога. Тому реальна можлива сума за утримання Тернополя – більша, ніж ми аналізуватимемо.
Згідно з інформацією на «Прозоро» ціна лотів №2, 3, 4 – 87 357 000 грн, 50 445 600 грн та 90 550 750 грн. Тобто загальна вартість прибирання лише міста (і те, без врахування Кутківців, Пронятина, Березовиці та Об’їзної дороги – авт) в 2023-24 роках мала б становити – 228 мільйонів 353 тисячі гривень. Пропозиції на тендер подала «ТЕХНО-БУД-ЦЕНТР». Вона й стала переможцем по усіх лотах. Згідно з укладеними договорами, які ми проаналізували, за згадані суми ТОВ має надавати послуги до 31 грудня 2024 року.
228 мільйонів: за що?
Згідно з тендерними умовами, фірма-переможець повинна забезпечити належне утримання доріг, узбіч та тротуарів. Це і механічне та ручне підмітання, миття доріг, прибирання зелених зон при дорозі від сміття та листя, згортання снігу, посипання доріг та тротуарів і тому подібне.
Як не фахівцям, важко дати відповідь на питання: «228 мільйонів – це мало чи багато?»
Тож наша редакція вирішила знайти інформацію про минуле та порівняти теперішні витрати з періодом, коли Тернопіль прибирали не приватники, а комунальники. Звісно, ми врахували курс долара та інфляцію.
А до 2012 року, нагадаємо, Тернопіль прибирало комунальне підприємство «Міська шляхово-експлуатаційна дільниця» (КП МШЕД – авт.). Ви, ймовірно пригадаєте великогабаритні грейдери, які ночами розчищали дороги під час снігопадів, сотні двірників на вулицях, які лопатами й мітлами розчищали узбіччя і тротуари, піскорозкидачі, що курсували вулицями. Загалом комунальне підприємство володіло у свої кращі часи, як не одноразово під час спілкування з журналістами «20 хвилин» в 2007-2011 роках офіційно коментував керівник КП, пів сотнею одиниць спецтехніки, а в штаті було біля двох сотень працівників–комунальників.
Нагадаємо, у 2012 році міський голова Сергій Надал публічно озвучив, що комунальники працюють погано, а суми, які йдуть на утримання міста, надто великі.
– Послуги мають надавати якісно, професійно і відповідно до їхньої вартості, – сказав на пресконференції міський голова. – Тернопіль платив за прибирання та утримання міста у півтора рази більше, ніж Хмельницький або Луцьк. Ми що, у півтора рази більші за них? У нас на все йде до 15 мільйонів, а там – 10. Мене питають: «Ти що, там шампунем миєш дорогу?»
Згодом, як розповідали «20 хвилин», відбувся тендер на прибирання міста. Було троє учасників: КП МШЕД, Хмельницьке КП та ПП з Луцька «Руфусів». Шум у пресі та відсутність належної технічної бази в хмельницького та луцького учасників не дозволили реалізувати задумане. Тендер таки виграло наше КП. Сума, яку тоді мерія погодилась заплатити за роботу, – 17 мільйонів гривень.
А вже у червні 2012-го чинного керівника МШЕД Юрія Щирбу замінили на іншого. Офіційно пан Щирба звільнився сам. Причина – масові порушення, які виявили працівники мерії. Неофіційна, яку обговорювали тодішні депутати міської ради, – начебто шантаж кримінальною відповідальністю та обіцянка не звільняти працівників. Та обіцянки не дотримали. Лише за рік звільнили близько 100 працівників КП. У 2013 р. роботу у МШЕД втратили ще майже півсотні людей. У 2013 р. відбувся новий тендер на прибирання та утримання міста. Основний лот, розміром майже 16 млн, отримало ТОВ «Тернопіль Комунал Сервіс». Дістались крихти й МШЕД. Воно виграло можливість утримувати території міста на суму меншу ніж 2 млн грн. Антимонопольний комітет та міська прокуратура висловили підозру, що тендер пройшов необ’єктивно і є ознаки змови. Та результатів тендеру ніхто не скасував.
Журналісти «20 хвилин» тоді дослідили, що засновником «Тернопіль Комунал Сервісу» була громадянка Ірина Швець. Цікаво, що таке ж прізвище – і в засновниці луцького ПП «Руфусів», яке засвітилось у 2012 році. Ці фірми місцеві журналісти та працівники КП пов’язували із заступником міського голови Тернополя Владиславом Стемковським, який у минулому був заступником мера у Луцьку. Про причетність до згаданої фірми під час підготовки попередніх публікацій журналісти «20 хвилин» запитували у пана Стемковського листом. Прямої відповіді він не дав. У 2015 році, через фактичне банкротство юридична особа КП МШЕД припинила своє існування. МШЕД до ліквідації користувалось приміщеннями, загальною площею майже 2000 квадратів і землею на 2,5 гектарів.
Тернопільську обласну раду будуть охороняти за 3 мільйони гривень
Порівнюємо витрати
15-17 мільйонів гривень – суми, у які міському бюджету обходилось прибирання міста в 2011-2012 роках силами комунальників. Аби зрозуміти приблизну «вагу» тим грошам зараз, можна «прив’язати» їх до курсу долара. Тоді він був близько 8 гривень. Зараз 38,5 гривень. Також варто зважити на інфляцію. Різниця на утримання – очевидна? Не так?
Щоб розібратися детальніше, чи змінювали умови договору, чи коригували суму коштів, зазначену в тендерній документації, редакція звернулася за коментарем до міської ради. Речниця Мар’яна Зварич відповіла, що треба писати запит. Тож у коментарі, вважаємо, нам відмовили. Ми відправимо інформаційний запит та обов’язково повідомимо читачів про результат. Також у наступних публікаціях більше розкажемо про приватну фірму, яка займається прибиранням у місті, а також порівняємо суми, які тратить Тернопіль та сусідні обласні центри на утримання та прибирання вулиць. Припускаємо, така інформація буде цікавою нашим читачам. Стежте за оновленнями на нашому сайті та в соцмережах.
Довідково: Згідно з даними ресурсу Юконтрол, ТОВ «ТЕХНО-БУД-ЦЕНТР» зареєстроване 27.09.2005 року в Тернополі. Керівником організації є ТЕСЕЛЬСЬКИЙ ПЕТРО ІВАНОВИЧ. Розмір статутного капіталу складає 33 200,00 грн. Засновниками ТОВ є ЯРЕМА АНДРІЙ ПЕТРОВИЧ, з розміром внеску до статутного капіталу 16 600,00 грн та ХАНІН ЮРІЙ ВОЛОДИМИРОВИЧ з таким же розміром внеску.
Чим відомий Сергій Гайдай, який може очолити Тернопільську ОВА